Mihal

Úvod ????Mihal

Dotaz č.1

Platí dikriminácia v oblasti socialných dávok ,

posudzovaním ich majetkovej hodnoty . 


Odpoveď : 

Vážený pán Bartko,

Ďakujeme vel'mi pekne za doveru a podnet, s ktorým ste sa na nás obrátili. Dovol'te, aby sme na úvod uviedli, že hoci v minulosti holi zo zákona diskriminovaní seniori nad 65 rokov, dnes už zákon 447/2008 Z.z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nepozná vekové obmedzenie, ktoré by stanovovalo vo vzťahu k seniorom nejaké odlišné podmienky. Spomínaná diskriminácia sa týkala možnosti požiadať o pridelenie či už príspevku na osobnú asistenciu alebo kúpu motorového vozidla. V roku 2020 sa však Nálezom Ústavného súdu zrušila.


Konkrétne v Náleze Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 124/2020 Z.z. sa uvádza, že ustanovenie § 22 ods. 2 prvej vety v častí „najsko r od 6. roku veku do dovršenja 65. roku veku" a druhej vety zákona č. 447/2008 z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie je v súlade s čl. l ods. l a 2, čl. 12 ods. l a čl. 13 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, s čl. 2 ods. 2 v spojení s čl. 9 Medzinárodného paktu o hospodársk ych, sociálnych a kultúmych právach a s čl. 5 ods. I a 2 v spojení s čl. 19 písm. b) Dohovoru o právach osob so zdravotným postihnutím.


Rovnaké konštatovanie sa týkalo ustanovenia § 34 ods. 3 v častí „najneskor do konca kalendárneho roka, v ktorom dovtši 65 rokov veku" zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmenea doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov kde Ústavný súd skonštatoval, že nie je v súlade s čl. l ods. l a 2, čl. 12 ods. l a čl. 13 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, s čl. 2 ods. 2 v spojení s čl. 9 Medzinárodného paktu o hospodárskych, sociálnych a kultúmych právach a s čl. 5 ods. l a 2 v spojení s čl. 19 písm. b) a čl. 20 písm. a) a b) Dohovoru o právach osob so zdravotným postihnutím.


Pokial' ideo ďalšie Vaše otázky. Vzhl'adom k tomu, že Vami uvedené dva príklady sú len vel'mi stručné a názorné, dovol'ujemesi Vám dat' do pozornosti nasledujúce skutočnosti.


Pri žiadosti o peňažný príspevok na kompenzáciu ŤZP sa podl'a záko na 447/2008 Z.z. § 18 posudzuje príjem a majetok žiadatel'a pričom zákon v§ 18 ods. (18) presne definuje, čo sa započítava do majetku žiadatel'a.


Podl'a § 18 ods (19) sa za majetok fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím nepovažujú a) nehnutel'nosť, ktorú užíva na trvalé bývanie.


Zároveň od roku 2018 platí, že pri žiadosti o peňažný príspevok na osobnú asistenciu sa neskúma príjem žiada tel'a. Zo zákona sa vypustilo ustanovenie, podl'a ktorého sa pri prekročení príjmu osoby s ŤZP vo výške 4-násobku životného minima pre jednu plnoletú osobu výška príspevku krátila.


Pri žiadosti o peňažný príspevok na OA platí teda len, že majeto k (oslobodený o presne vymedzené ustanovenia v § 18 ods. (19) ) nesmie prevýšiť 50 tisíc eur. Tu len pripomíname, že novelou zákona 447/2008 Z.z. z roku 2023 sa od 1.8.2023 po rokoch zvýšila cena majetku, ktorý može osoba s ŤZP vlastnit' popri poberaní peňažných príspevkov, a to zo sumy 39 833 eur na sumu 50 000 eur.


Vzhťadom k tomu, že príspevky na kompenzáciu ŤZP sú sociálnou dávkou , zákonodarca stanovil isté hranice príjmu a majetku, po prekročení ktorých, žiadateť st ráca nárok na peňažné príspevky.


Je však úplne na mieste otvoriť širokú debatu ohťadom spomínanej hranice, resp. uvažovat' aj o zmenách, kde by nebol vobec braný do úvahy príjem či majetok osoby s ťažkým zdravotným postihnutím pri prisudzovaní nároku na príspevky. O to viac, keď je osoba žiadajúca o peňažný príspevok na OA zároveň SZČO alebo podniká.


Rovnako sa s Vami stotožňujeme v úvahe o nevyhnutnosti z rozumite l'nej legislatívy, zákona , ktorý by prehťadnejšie ajednoduchšie upravoval jednotlivé práva a povinnosti pre žiadatel'ov o peňažné príspevky. Hoci dnes taký zákon poznáme, je ním zákon 447/2008 Z.z., avšak ako sme už napísali vyššie, spolu aj s prílohami je zákon nesmieme komplikovaný. Pripravovaná reforma posudkovej činnosti ako aj financovania sociálnych služ iéb, ktoré by malí platit' od 1.1.2026, by malí priniesť aj novú legislatívu, ktorá by mala byť jednak zrozumite l'nejšia, no najma pri ktorej by sa už nemalo stať, že l'udia s ŤZP prepadnú sitom a nedostanú potrebnú pomoc.


V každom prípade sa budeme snažit' Vaše pripomienky sprostredkovať zástupcom Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, aby ich zohl'adnili pri tvorbe novej legislatívy, keďže v súčasnosti nemáme priamy dosah na jej podobu.


Ešte raz Vám ďakujeme nielen za Váš podnet, ale tiež za aktívnu účast' na konferencii o Európskom preukaze pre osoby so zdravotným postihnutím a európskom parkovacom preukaze. S pozdravom,

 

/Jana Žiťnanská 

asistentka europoslanca